پیش بینی قیمت دلار ۱۳ مرداد ۱۴۰۳-راهبرد معاصر

پیش بینی قیمت دلار ۱۳ مرداد ۱۴۰۳

قیمت دلار در هفته دوم مرداد با وجود ریتم رگباری اخبار نامساعد در منطقه خاورمیانه در روند صعودی قرار گرفت و با ترور اسماعیل هنیه در تهران چاشنی انفجار اسکناس دلار کشیده شد. ورود به منطقه حساس کریدور ششم و پیش‌روی در این محدوده، ارمغان اخبار نامساعد سیاسی بود که دلار را در مدت کمتر از یک هفته دو هزار تومان گران کرد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 02
کد خبر: ۲۵۲۸۹۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ قیمت دلار در هفته دوم مرداد با افزایش نزدیک به دو هزار تومانی بیش از سه درصد رشد بازدهی را تجربه کرد. ریتم افزایشی قیمت این اسکناس با سیگنال‌های نامساعد سیاسی شکل گرفت و با ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسیِ مقاومت اسلامیِ حماس در تهران به کریدور ششم ورود کرد. در آخرین معامله نقدی دلار در روز پنجشنبه ۱۱ مرداد این اسکناس در پله سوم از کف کریدور ششم به کار خود پایان داد.
کارشناسان اقتصادی اهرم‌های بازدارنده برای رشد قیمت دلار نظیر انتخابات ریاست‌ جمهوری، خوشبینی‌های سیاسی و احتمال از سرگیری مذاکرات آمریکا و ایران را از دست رفته می‌دانند و معتقدند پاسخ ایران به رخداد اخیر می‌تواند در تعیین تکلیف آینده کوتاه‌مدت بازارهای مالی تاثیر مستقیم داشته باشد.

 
روز جمعه در حالی که بازارهای مالی در تعطیلی پایان هفته قرار داشت اخباری مبنی بر پاسخ احتمالی ایران به ترور اسماعیل هنیه منتشر شد. در همین خصوص فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اظهار داشت برای مسئله ترور هنیه تدبیر شده؛ این تدبیر اجرا خواهد شد.

همچنین یک رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام دولت جو بایدن اعلام کرد: جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا از روز چهارشنبه نشانه‌های روشنی دریافت کرده است که ایران قصد دارد انتقام ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را بگیرد.

 این اخبار ریتم قیمت دلار در بازار پشت خطی را صعودی و بازار معاملات فردایی را داغ کرد. با این وجود برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند التهاب بازار ارز در روزهای آینده با توجه به دست پر بانک مرکزی مدیریت می‌شود و اتفاق بلند‌مدتی در حوزه ارزی کشور رخ نخواهد داد. آنها می‌گویند بانک مرکزی توانایی مدیریت شوک‌های سیاسی را دارد و علاوه برآن شواهد دال بر جنگ نیست.

 
به نظر می‌رسد با تکیه بر تزریق اخبار و خوش‌بینی‌های سطحی و مقطعی سیاست‌گذار قادر نخواهد بود مانع روند صعودی قیمت دلار شود. این در حالی است که ریتم دلار در بازار پشت خطی صعودی است و وارد پله‌های پایانی کانال اول از کریدور ششم شده است.

فعالان بازار ارز معتقدند تلاش برای ایجاد آرامش در منطقه و تحکیم روابط با سایر کشورها با تکیه بر گفت‌وگو، بهترین گزینه برای برقراری نظم در بازار ارز است.

 
گفتنی است قیمت درهم روز پنجشنبه با رشد ۲۰ تومانی در سطح ۱۶ هزار و ۴۲۰ تومانی ایستاد. قیمت تتر روز پنجشنبه روی رقم ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومانی ایستاد.

پوند انگلیس روی قیمت ۷۷ هزار و ۸۱۰ تومانی معامله شد و رشد ۲۰۰ تومانی داشت. قیمت یورو روی رقم ۶۵ هزار و ۵۵۰ تومانی ایستاد و افزایش محدود ۲۰ تومانی داشت.

گفتنی است اسکناس دلار با رقم ۴۸ هزار و ۲۳۷ تومان و حواله دلار نیز با رقم ۴۴ هزار و ۲۵۴ تومانی عرضه شد و همانند روز چهارشنبه تغییر قیمت نداشت./تجارت نیوز

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده